Halaman

1 Oktober 2013

KALAU DAH JODOH - BAB 2

Suasana riuh didapur selepas tamat bacaan yasin dan tahlil sebentar tadi.kami kaum perempuan sibuk memunggah dulang berisi nasi ambeng untuk di hantar keatas. Aku jugak tidak melepaskan peluang membantu.Riuh anak anak kecil bermain sesama sendiri disatu sudut ruang tengah rumah cik jah,maklumlah sesekali berkumpul malam-malam begini memang tak dilepaskan peluang bermain, dah tak ingat penat ngantuk semua.

seronok rasanya tradisi begini masih berterusan di kampung ku.bila ada kenduri masing-masing pakat-pakat menghantar kuih kerumah tuan majlis sebagai tanda persahabatan.menu nasi ambeng memang menjadi tradisi jika ada kenduri.yang paling best makan dalam dulang atau talam ramai-ramai.mak kata adat jawa memang begini lah caranya, nasi ambeng disediakan dalam satu dulang ada nasi ditengahnya kemudian lauknya ayam goreng,mee goreng,ikan kering bulu ayam dan sayur goreng jawa diletak diatas nasi putih tadi.ehmm..memang membangkit selera betul sambil makan ramai-ramai.

“el, lama ke kau cuti kali ni”
bibah, anak cik jah duduk bersimpuh disebelah aku untuk mulakan makan bersama.dari tadi kami tak sempat berborak panjang disebabkan sibuk menolong didapur. bibah anak kedua cik jah sudah berkahwin dan menetap di bandar johor bersama suami dan seorang anak mereka. kami bersahabat dari zaman sekolah lagi dan aku tak sangka bibah berkahwin awal lepas habis spm, katanya dah gatal kan tu yang kawin awal..hahaha..bibah ni memang suka buat lawak seposen. kiranya kalau bersembang memang tak kering gusi lah aku ketawa.

“tak lah bibah,lusa aku dah balik..kau lama ke?”
“mana ada lamanya..lusa pon aku balik dah,laki aku kerja jadi kenalah ikut balik,
wei..esok kita pi pantai nak tak,anak aku tu dah merengek-rengek ajak ke pantai nak main pasir katanya..suka umpan aku tau kalau balik sini heheh..tapi kalau kau ada hal tak apalah aku okay aje.” bibah buat muka kesian dengan aku sambil kunyah penuh nasi ambeng kat mulut.uhhh..tak senonoh bentul si bibah ni..ada-ada aje. Tersenyum aku dengan telatah bibah sorang ni.

“ok boleh saja bibah,untuk si comel ayra ni aku sanggup tau” aku membalas pertanyaan bibah sambil mencium ayra yang comel sangat ni. ayra ketawa geli bila aku mula ciumnya berkali-kali. “cik el..cik el..aya ellii laahhh..hehehhe” ayra muncung mulutnya sambil tangan memeluk ke dadanya. aku dan bibah ketawa senang dengan telatah ayra.
“ok ok..cik el tak usik lagi ayra ye..esok kita pi pantai tau.suka tak” aku merenung ayra manja
“yeayy..aaya nak pi antaii..ayang cik el” ayra mencium pipi aku kemudian dia berlari ke bahagian atas rumah.

“kau manjakan sangat ayra el..tengok tu..lemak santan dia” bibah mencuit aku
“ehh..bukan kau ke yang sibuk ajak aku tadi..ni salahkan ayra pulak.”
aku menambah perasa sambil tersenyum.
“ehhh..iye ke..dah tua lah aku el..hehehe..ehh..cepatlah makan,lepas ni nak merewang basuh pinggan pulak..kau jangan balik dulu aaa..keja belum beres”

bibah membebel macam mak nenek kat aku..bibah,bibah..aku tergelak senang dengan bibah yang ceria. tenang sedikit perasaan aku kala ni..dari tadi aku perasan macam ada yang memerhatikan aku saja dari jauh tapi bila aku menoleh tiada apa-apa pun yang mencurigakan.ehmm..perasaan aku saja agaknya.

“hai..dah sampai mana mengelamun ni haa?” terkejut aku bila bibah mencuit pipi aku sambil ketawa. aku tunduk malu memandang nasi.aisss..bibah ni..sampai semua pandang aku semacam saja mak mak di dapur tu..alamak..mak pun jeling jeling manja kat aku tu..ternaik-naik kening ziana zain mak maukan jawapan. Aku hanya mampu senyum saja buat tanda ok pada mak.

“kau ni bibah..terkejut aku tau. tau lah aku nanti tolong kau basuh pinggan”
“abis tu dah kau termenung je bila aku cakap..mana aku tak angin..ehh..kau pikir apa ni??.jangan cakap kau ingat dia lagi bila suasana macam ni..” bibah tersenyum simpul
aku hanya diam kan diri saja tanpa menjawab pertanyaan bibah. oh bibah,kenapa kau tanya soalan itu..sungguh aku tak mahu ingat lagi.

Aku bangun terus ke dapur untuk menolong apa yang patut. Aku perasan bibah pandang aku semacam sambil mengekori aku ke ruang dapur.

“esok,ko kena cerita A-Z kat aku tau..jangan ada skip skip satu pon..dah jom kita cuci pinggan”

terkejut aku bila bibah tarik tangan aku ke bilik air luar dapur. memang selalunya kalau ada kenduri, bilik air luar rumahlah jadi port basuh pinggan kami beramai-ramai. tapi malam ni ramai pulak yang sudah balik lepas habis kenduri, jadi hanya aku dan bibah saja ditugaskan untuk membasuh semua pinggan mangkuk yang ada. aku lihat mak dan cik jah sedang sibuk membungkus nasi ambeng untuk ajk rewang malam ni. memang begitulah selalunya kalau habis kenduri,sesi membungkus pulak.

“cik el..cik el..ada abang kat sana tu kirim salam cium sekali..cuupp”

aku yang sedang duduk bersama buih terkejut tiba-tiba ayra datang mencium aku.
Jantung aku bagaikan nak tercabut bila aku memandang susuk tubuh itu dari jauh.walaupun gelap hanya susuk tubuh yang nampak tetapi aku tau itu dia.

“el..itu bukan kee..” aku pandang bibah sambil mengangkat bahu tanda tidak tahu.

“el..dia datang lah..” aku terdiam bisu sambil getar jantung aku macam nak tercabut dah saat ini.

Menyesal aku datang sini malam ni.


bersambung..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan