Halaman

21 Mac 2011

BISNES ONLINE

Assalam..
pertama nya aku rindu lama tak update kat sini..ehmm..
kesibukkan mengatasi segalannya..2 hari kat KL haritu sangat penat dengan meeting..
balik JB je aku cuti satu hari..duk umah je mmg tido je lah aku..tu pon rasa macam tak cukup je tido lagi..
apa nak jadi ko ina..huhu...betul betul balas dendam lah kononnya..ahahhaahaa..

sekarang ni aku nak citer pasal BISNES ONLINE yang aku buat sekarang ni..kiranya macam luahan perasaan jugak lah kan...tapi apa yang aku rasa dan lalui ni bukannya aku nak tujukan kepada sesiapa lah..ianya hanya luahan hati daripada diri aku sendiri je..dan pendapat ikhlas daripada aku ni..;)
kalau nak jadikan nasihat atau rujukan..ehe..dialu-alukan lah...ceewahh...perasan jap..;p

semenjak aku terjebak ngan BISNES ONLINE ni kan...
kira kiranya dah hampir 3-4 bulan aku jalankan bisnes part time ni..mcam macam yang aku dapat belajar..ada yang suka..duka..tension..dan macam macam lagi..cuma apa yang aku rasa sekarang adalah luahan aku je sebagai Si Penjual Tudung!!kalau korang rasa apa yang aku tuliskan disini macam tak best kan so..stop sekarang ye..ehee..tapi kalau korang nak tau antara luahan perasaan Si Penjual Tudung...ehmm..meh lah baca sampai abes...so..korang akan tau lah serba sedikit mengenai Si Penjual Tudung Alam Maya ni...aku tau aku takdelah bagus sangat kan..iye lah jual pon baru berapa bulan kan..so kiranya masih setaun jagung je lah ni..tapi sepanjang apa yang aku dah wat ni..aku dah rasa perit getir nyer...jom jom..meg baca.. 
*sambil mengharap ni.* ...;)

okeh..citer yang BEST BEST dulu erkkk..;)
1. Seronok giler sebab dapat jual tudung yang macam macam jenis..sebab si penjual tudung yang giler tudung kan..so bile dia dapat jual tudung ni..sangat BEST BEST lah kan..fell nya hanya si penjual tudung yang dapat rasa...eheheh..senang citer kalau kite MINAT kan..so..bila kita jual tudung ni kan memberi rangsangan yang MAHA HEBAT untuk diri kita tau.. ^_^..

2. Yang double BEST nya mestilah dapat duit tepi kan..so kiranya UNTUNG lah kan..sapa yang berniaga taknak untung...angkat tangan.kaki..bagai...ehhehee betul tak apa yang aku cakap tu..tanya ler sesapa pon..orang giler je taknak untung tau..contohnya macam aku ni kan..tercetusnya idea nak bisnes on9 ni sebab aku nak cepat cepat abiskan loan JPA dulu masa belajor..huhu..sayang nak guna wet gaji kan..so inilah salah satu caranya yang dapat aku wat..ehhee...lain lain tu mestilah macam macam dalam perancangan..ehehe...rahsia aku lah erkkk..

3. Yang no.3 ni pulak kan..kalau kita bisnes on9 ni kan..secara outomatiknya kita akan dikenali..
*glamor lah jap kan* ...ehehee...tapi betul lah..cuba korang tengok blogshop yang glamor glamor tu..contohnya RADIUSITE...SUGARSCARF...MIA STUFF..PRETTYINTOWN..
NUR COLLECTION..AYU CINTA dan ramai lagi tau...ni beberapa yang aku ingat sekarang ni lah...tapi sebenarnya aku sangat heppi dan tumpang bangga ngan diaorg ni..mereka semua adalah pembakar semangat aku untuk teruskan bisnes on9 yang aku wat sekarang ni..;)..rasa BEST tau bila ada yang mengenali kita ni..walaupon dialam maya kan..tetapi leh popular macam artis..eheheh...

ok..ni je yang dapat aku pikir skrang..kalau ada penambahan aku akan tambah dari semasa ke semasa...ehehehe..iye ler tu ko na...


okeh..citer yang  TAK BERAPA NAK BEST Pulak erkkk..;)
1BACKOUT BUYER!!!...haaaaaaaaa..inilah yang paling ditakuti sekali..aduhai....tolonglah kawan kawan dan para pembeli on9 yang tegar ni....TOLONG lah...TOLONG lah TOLONG lah..haaaaaa....TOLONG lah jangan nak main main ORDER kalau anda hanya nak NGADE NGADE yeeeee....Kalau TAKDE WET tu..setakat nak window window shopping bolehlah ye...
*macam selalu aku wat*...betul tau..aku kalau xde wet aku selalu window shopping je..tak beli pon xpe..janji puas sangat dapat walaupon hanya window shopping!...so..contohi aku!!..
dulu masa aku belum wat bisnes on9 ni aku pon pelik nape selalu blogshop lain sedih..geram..ngan backout buyer ni..aku ingat diaorng saje saje je cakap menyusahkan..rupa rupanya kan..memang teramat MENYUSAHKAN BACKOUT BUYER NI!!!..


korang nak tau kenapa????...kenapa..??
a) okeh..meh kita imbas kembali cara mengorder barang online ni..
mula mula korang masuk blogshop yg korang suke lah kan...lepas tengok2 tengok2 lagi...dan tengok lagi..terus berkenan lah pulak kan..lepas tu tangan gatai lah isi form nak order/email lah bagai kan...
b) lepas tu kan korang dapat lah feedback dari tuan punya blog kan...siap dah bagi invoice kan..bagi masa lagi (blog yg baik hati)..dapat 2 hari tempoh kan...ada gak yg bagi sampai 3 hari tempoh bayar kan...
c) dah tu leh pulak korang wat bodo je.............si blog ni punya lah email lagi..tak cukup ngan email..sms agi...call lagi nak confirmkan..tapi haram sehhh..korang tak jugak feedback kan...
soooo..korang pikirlah kan..tak ke MENYUSAHKAN tu semua...
d) korang PIKIR lah ye...lepas korang ORDER...owner blog akan reservedkan brang tu untuk anda tau..dah lah bagi tempoh smpai 2/3 hari...kalau ada customer lain yang minat nak beli dah tak dapat sebab dah reserved,...tup tup tup je..bila korang diam a.k.a. senyap seribu alasan bahasa yang menyusahkan hidup kan..so blogshop (macam aku gak) memang lah sedih..geram..dan menyusahkan..dan stok akan terkandas lebih 4/5 hari...tak ke MENYUSAHKAN.. korang PIKIR lah ye...huhuhh..

2. DISKAUN!! ...haaaaa...ni lah penyakit yang sangat meluas luasnya berleluasa..eheehhe...
memanglah lumrah manusia macam aku gak kan..dah murah nak murah lagi kan...tapi tapi tapi kannnn...
agak-agak lah kan...kalau sampai nak mintak macam macam tu yang kadang kala agak melampau lah kan..
okeh...aku nak korang PIKIR lepas baca ni...ehmm..
korang ada pikir tak macamana org bisnes on9 ni wat keja..????...ada tak..ehhmm..takde,..
ok meh aku bagitau sikit sikit info ni......
a) ...bila korang pi kedai kan korang shopping kan...ada tak korang mintak diskaun bagai...free gift bagai...kecuali lah kedai tu ada wat LESS kan...ada ke mintak lagi LESS...kan..ader ke...takde kan..pastu ada ke korang beli barang kan pastu 2 / 3 hari baru bayar???..ader ker??..*SILA JAWAB DGN JUJUR*
kadang kadang blogspot ada wat PROMOSI ke..CLEARANCE STOK ke.. kan..tu pon ada lagi nak mintak DISKAUN...aduhai....tak paham aku....korang ada pikir tak penjual on9 pon nak bayar bil elektrik...bil brodband...wet minyak keta..upah penat lagi...amik barang...pastu pi pos opis lagi..tol parking lagi..dan macam macam lagi tau...so..korang renung renung lah erkk..


korang nak tau tak..apa yang aku rasa dan alami lepas aku terjebak dalam bisnes on9 ni.....
terutamanya BISNES ON9 PART TIME *mcam aku!*

PERTAMA
Yang paling BEST adalah sebab aku memang MINAT giler ngan TUDUNG tudung ni...eheheee...entahlah kalau diberi pilihan baju ngan tudung aku lebih SUKE TUDUNG!..:)..sebab tu aku mencuba pelan pelan dari menjual OFFLINE sampailah ketahap ON9....setakat 4 bulan ni..alhamdullilah..support untuk ELORA dan bertambah..walaupon tak ramai lagi disebabkan sekarang ramai kan yang wat BISNES ON9 ni..tapi sebab MINAT aku cuba lah gak..aku harap dapat terus MAJU KEHADAPAN..insyallah..amin..

KEDUA
Untuk pengetahuan korang BISNES ON9 yang aku buat ni hanyalah PART TIME..sebab hari biasa aku BERKERJA...huhuh...tapi kadang kdang aku terpeleout gak wat ni sesambil masa keja..ehehee..tapi time aku tak bz lah leh ciluk sini situ sana...huhuu...
oleh kerana aku BERKERJA kan...so masa agak terbatas untuk aku update yang latest latest lah kan..aku akan update tapi lmbat skit kot berbanding orang lain...apa nak wat kan..siang keja kan..
lagi satu..sejak aku wat bisnes ni..ada kalanya aku TAK CUKUP TIDO tau..semata mata nak berikan yang TERBAIK untuk CUSTOMER ELORA aku tu...TERHARU tak....eheheeee...
tapi betul lah..ingat senang ke nak bahagikan masa antara kerja vs partime vs rumahtangga...
haa..kadang2 tu penat jangan cakap lah...tapi kerana minat yang mendalam akan ku teruskan jua..insyallah

KETIGA
Aku sangat SERONOK tau coz dapat belajar berniaga sejak aku bisnes ni..iyelah kan walaupon hanya di ALAM MAYA kan tapi aku HEPI sebab dapat kenal macam macam jenis pelanggan yang bermacam ragam..ehehehe..dah tu satu perkara yang SANGAT PENTING aku belajar adalah KESABARAN yang aku rasa teramat penting untuk melalui liku liku si penjual on9 ni..korang caya tak....kalau tak caya kan..okeh..cuba wat bisnes on9 ni...baru korang tau...


okeh..
tu jelah aku nak cakap kat sini..
kalau ikutkan banyak benda yang boleh aku cakap kan..tapi kang melewe lewe sampai korang bosan pulak baca nanti..ehehehee...perasan..huhuu..

cuma aku harap penerangan ini dapat membuka mata kepada semua pelanggan dan aku jua sebagai pelanggan di jualan on9 ni kan supaya dapat memberikan kerjasama yang padu kepada sesama kita supaya kita semua mendapat kebaikan dan keberkatan dalam apa jua bidang yang kita lakukan..


Tiada ulasan:

Catat Ulasan